Overslaan en ga direct naar de inhoud Direct naar de footer

Ontwikkeling van ons onderwijs

Ieder kind is uniek. Ieder kind leert in zijn eigen tempo. We kijken naar de individuele ontwikkeling en de vooruitgang. We doen iedere dag ons best om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen! Ons startpunt is datgene wat het kind kan en niet datgene wat het kind niet kan. Kinderen zijn erg  gemotiveerd om te leren omdat dat startpunt hun eigen kennis is. Door die motivatie wordt er effectief geleerd. Het maximale uit jezelf halen! We springen actief in op nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs, zoals werken aan de 21e-eeuwse vaardigheden. De inzet van de IPad is voor onze school een vanzelfsprekendheid. Verder blijven we op zoek naar lesstof aanbod, dat aansluit bij de leerbehoeften van de kinderen zodat zij optimaal kunnen leren!

Wij realiseren dit door:

  • opbrengstgericht te werken
  • duidelijke doelen te stellen, bijvoorbeeld in onze planningsdocumenten en kindportfolio’s
  • onze kinderen goed te (leren) kennen en hun onder- wijsbehoeften in kaart te brengen
  • te zorgen voor een rijke leeromgeving waarbinnen kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen
  • kinderen medeverantwoordelijk te maken voor hun eigen leerproces
  • een goed functionerend zorgsysteem
  • een open en professionele communicatie met kinderen, ouders en elkaar
  • te zorgen voor een goede deskundigheidsontwikkeling van leerkrachten.

Leerlijnen

De Epemaskoalle werkt met leerlijnen. Het gaat hierbij om kennis en vaardigheden als het schrijven van een tekst, het maken van een plan, informatie verzamelen en verwerken, vlot lezen, werken met wiskunde of computers. De leerlijnen geven aan wat het kind nog moet leren en waarin het goed is.

Ieder kind leert in zijn eigen tempo. We kijken naar de individuele ontwikkeling en de vooruitgang. 

De leerlijnen geven de kinderen tevens zicht op wat er allemaal te leren is in de basisschool.

We springen actief in op nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs, zoals werken aan de 21e -eeuwse vaardig- heden en het gepersonaliseerd leren. De inzet van de IPad is voor onze school een vanzelfsprekendheid om het gepersonaliseerde onderwijs te realiseren en het leren leuk en aantrekkelijk te maken. Verder blijven we op zoek naar nieuw lesstof aanbod, die aansluit bij de leerbehoeften van de kinderen.

Digitale ondersteuning
We leven in een wereld waar veel digitale middelen zijn. Deze middelen zetten wij op onze school graag in. Toch kiezen wij er bij de basisvakken voor om op papier te werken. Ook vaardigheden als schrijven moeten goed worden ontwikkeld. Daarnaast is het
voor de leerkracht belangrijk om te zien hoe een kind werkt en hoe een kind een som uitrekent. Wij zien de digitale middelen als ondersteuning
en verrijking van ons onderwijs. In de groepen 1 en 2 worden Ipads ingezet om verschillende leerdoelen te behalen. In de groepen 3 en 4 hebben alle leerlingen een eigen Ipad, zodat zij naast het werken op papier op eigen niveau met de methodesoftware kunnen werken. In de groepen 5 t/m 8 hebben alle leerlingen een ChromeBook. Zij gebruiken deze om op hun eigen niveau te werken aan leerdoelen en om vaardigheden te oefenen.

 

Speerpunten in het schooljaar 2024-2025 zijn: 

Implementeren nieuwe methode voor taal en spelling
We hebben een nieuwe methode gekozen voor taal en spelling. Volgend jaar gaan we werken met de methode Taal actief en Spelling actief. Er komt een methodespecialist ons ondersteunen bij de implementatie van deze nieuwe methode. We hopen hiermee een rijk aanbod voor deze vakgebieden te kunnen bieden.

Aanbod voor sociaal/emotioneel leren
We werken op de Epemaskoalle met KiVa als aanbod voor het sociaal/emotioneel leren. We merken echter dat het niet helemaal aansluit bij de wensen die wij als school hebben. Daarom gaan
we onderzoeken of we nog verder gaan met KiVa. Wanneer dit niet het geval is gaan we onderzoek doen naar een nieuwe methode voor sociaal/emotioneel leren die we in 2025-2026 gaan implementeren.


Digitale geletterdheid
We zijn bezig om de leerlijn digitale geletterdheid en programmeren vorm te geven. Hiervoor hebben we binnen het bestuur een kwaliteitsimpuls gedaan. Met deze impuls kunnen we materialen
aanschaffen waarmee we een goed aanbod voor deze leerlijnen kunnen neerzetten. Hiermee willen wij onze leerlingen kennis over deze vaardigheden bijbrengen, zodat zij leren begrijpen hoe de
huidige systemen werken.


Opzetten van een leerlingenraad en ouderpanels
We vinden het belangrijk dat ouders en leerlingen kunnen participeren binnen het onderwijs. Wij maken het onderwijs voor uw kind. Daarom vinden wij het ook erg belangrijk dat leerlingen en ouders kunnen meedenken over de inhoud van ons onderwijs. We starten daarom met het opzetten van een leerlingenraad. Ook plannen we een aantal ouderpanels, waarbij u als ouder kunt meedenken over de ontwikkelingen op de Epemaskoalle.